неделя, 2 ноември 2008 г.

Опит за анализ на песента „ Едва те навих” на Константин



Не е смешно. Антония, този разбор на песента е специално за теб. И за всички , които си мислят, че чалгата е само врели –некипели. Да , да! Сега ще видите колко дълбок е смисълът на текста. Тъй като съм музикален инвалид, ще пропусна да анализирам музикалното оформление. Да кажем, че то не от значение за момента.

Още с първия куплет лирическият герой признава на лирическата героиня колко е запленен от нея.

„Дай да те черпя за тези очи

Твоята целувка струва за три

Всяка част от мен измори „

Култът към нейното очарование е изразен в желанието на героя да дари всичко , което има ( или онова , което му дрънка в джоба) , за да почете изключителната , божествена красота на своята любима. С хиперболизираната „целувка” , лирическият герой подчертава превъзходството на героинята пред другите като нея. А фаталното привличане е подсказано с изпиването на силите на влюбения и глаголът „ измори” , чиято функция има за цел да разкрие неговата вътрешна неподготвеност за срещата с лирическата героиня.

Във вторият куплет обаче , въпросната фатална жена все пак е загубила своя първоначален божествен образ, за да отстъпи място на обикновените женски характеристики:

„Вече изгони всички жени

Друга не може да ме приближи

Тази нощ ме размажи”

Ревнива и властна , нетърпяща възражения , тя е способна добре да се бори за онова, което й принадлежи. Твърде влюбен и уязвим, той не се съпротивлява. Принася се в жертва безстрашно и предано. Тази нощ ще бъде размазан и чувството , че ще бъде „размазан” от нея го изпълва с нетърпение.

Нетърпението се превръща в силно желание в третия куплет ( припевът на песента), който подканва любимата да атакува безмилостно лирическия герой, разкъсвайки го на малки парченца.

„Хайде намери мойте слаби места

Малките, средните , големите и тях

Правилните думи ми кажи

Едва ме нави....„

„Едва ме нави” всъщност подсказва дългата му вътрешна борба , която е приключила с пълен крах. Той е в нейните ръце, няма какво да крие. Зад едва доловимия еротичен подсмисъл се крие чувството на дълбока преданост и доверие към тази жена.

Това , което се случва е почти като да ти се случи чудо и лирическият герой е подчертано опиянен. Но това опиянение се дължи на очарованието на неговата любима. Не си и помисляйте , че е алкохолик. Предложението да й поръча нещо за пиене, е всъщност покана за любов- бурна и страстна...

„Пиеш ли , черпя те , поръчах любовта

Хайде намери ги мойте слаби места

Хайде , намери ги, намери ги още сега...”

От друга страна, той няма намерение да я отстъпи на никой друг. Не иска да я губи. Няма да пропусне този миг с нея за нищо на света. Всеки , който я пожелае определено ще има „ проблем” . Тази нежна заплаха за конфликтност подчертава сериозните му намерения за дълга връзка.

„Ти ли отказваш на всички мъже

Който те сваля има проблем

Хайде покажи ми ,че си с мен „

И тъй като е мъж, държи да го разберат. Няма да търпи нейното пренебрежение. Ако е с него, трябва да е с него. Докато „малката война” е само алюзия за неразбирателство, то „губенето на точки” е именно чувството на ревност, което никой от тях не бива да си позволява, защото истинската любов не търпи подобни предизвикателства. А и не е нужно. Лирическата героиня няма намерение да го накара да ревнува, тя вече е „разказала” любовта си към него. Споделели са се . И той й вярва...

" С тебе ме чака малка война,

но само по точки губя сега ,

ти вече ми разказа любовта..."

С простички думи и не толкова изтънчени фрази, текстът на песента изразява сложните и интересни отношения между мъжа и жената без да налага модел на поведение...

А и Коцето е симпатяга...

16 коментара:

Анонимен каза...

Антония:
Ахаха,Милена,трогната съм от посвещението и тържествено обещавам да слушам всяка чалга песен, която ми пратиш, но само ако след това й правиш подобен разбор :)
Да не повярва човек, че в този род музика имало такъв дълбок замисъл, дано и изпълнителя си мисли за подобни неща докато я изпълнява ;):P
П.П.Иначе Коцето наистина е симпатяга :):):)

Милена каза...

хахахахахха, Тони:П обичам те, нали знаеш:))) и аз тържествено обещавам да правя подробен разбор преди да ти пращам някоя песен:)))) А Коцето ако имаше възможност да прочете моя блог , сигурно щеше да сподели същите емоции:)

sdplamen каза...

:( ужас , Мил
много е тъпичко :)

sdplamen каза...

поне снимката е много постмодерна :) :Р

sdplamen каза...

Мил , май трябва да спра да се изказвам , когато нещо не ми харесва ?!!
не мисслиш ли , съжалявам Мил :)

ralka каза...

О, Боже..такива неща ли се пеят в чалга песните...сега разбирам защо 80 % от българите ги слушат:)))аз явно съм назад с материала:*обичам те, Миленце!!!

Милена каза...

Радвам се на всички коментари:)Разберете го:П Благодаря ви , че ви остава време да прочетете това, което съм написала. "Едва те навих" е просто една чалга песен, нищо повече:) Но е смешна:)Написах това, за да убия времето. И мисля, че се получи:П

hopeless каза...

хи хи, първо - лъжеш! Не е само за да убиеш времето! Сигурен съм!

Второ, търсиш едни първични и красиви неща в песен, която е **** изпята от човек, който е *****.

Трето, ти можеш да намериш нещо красиво във всичко, искрено ти се възхищавам за това.....

ПП. Браво, в тебе спи един голям оптимист, знаеш ли :Р

hopeless каза...

Който търси - намира :Р

Милена каза...

Знам:)Към това се стремя. Защото когото нещо свърши, винаги има още малко...тоест , не бива да спираме да търсим щом го има:)

hopeless каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
hopeless каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
hopeless каза...

Щом намираш това в песен като тази, какво ли би намерила в песен на Queen? Няма група, която да обичам повече от тях... Подстрекавам те да си избереш някоя песен и да пишеш!

И още, ще те целуна, не тук, нищо виртуално, ще го направя наистина.... и не ме наричай уверен, просто се влюбих и ще те целуна :Р

Милена каза...

ами, да ...песен на Queen защо не?
А целувката...мисля, че съм в период на отлив. Не искам нищо да ми се случва. Направих доста грешки до сега:) Влюбването е хубаво нещо , но понякога заблуждава. Аз не съм това , което съм... И повече от всеки друг ( повече дори от теб) нося маска...Може би ако ме познаваше малко повече , щеше да го разбереш:) Желая ти щастие от цялото си сърце.

hopeless каза...
Този коментар бе премахнат от автора.
hopeless каза...

Милена, няма такава маска, вярвай ми! И колко по дяволите ще продължи отлива? Колото бързо идва, толкова бързо и изчезва.... много лошо сравнение, даже заболя! Да, страх ме е, но ще е боря да си получа целувката, ако ще на пaрчета да ме нарежат! Няма отлив! Повярвай ми....А за Queen, защо не пробваш със "The Show Must Go On" ? Само предложение...